Historik

FARTYGET

Anders Bure

Fartyget Anders Bure i Sjöfartverkets tjänst

Historien om Anders Bure

Fartyget är byggd 1968 vid Andersson & Gustavsson (Boghammars varv), Lidingö, Sverige.

Då döptes hon till Rali av en svensk beställare.

Han hade planerat att ha båten som lustjakt i Medelhavet.

Beställaren kunde dock inte fullfölja köpet så båten blev liggande vid varvet tills 1970 då hon såldes till Sjöfartsverket som döper om fartyget till Anders Bure efter Sveriges förste kartograf.

 

Sjöfartsverket förlänger henne med 3 meter och hon får en ny styrhytt, nya huvudmaskiner av fabrikat Scania.

Man minskar samtidigt från sex till tre huvudmaskiner. Därefter användes Anders Bure som moderfartyg vid sjömätning runt om i Sverige. Hon är i Sjöfartsverkets tjänst till 1987.

1987 säljs Anders Bure och görs om till charterfartyg.

Nuvarande ägare köper fartyget 2005.

 

Anders Bure, före adlandet till Andreas Bureus,1571-164. Svensk matematiker, krigsråd och kartograf. Han har kallats Den svenska kartografins fader.

Galleri

Fakta

  • Byggmaterial: Aluminium.
  • Största längd: 28,00 meter (lpp 25,08 meter)
  • Största bredd: 6,00 meter
  • Djupgående: 1,51 meter
  • Deplacement: 51 ton
  • Tonnage: 111 GT och 36 NTr
  • Maskin: 2 x Volvo TAMD 120 BCC, 2 x 330 hkr.
  • Hjälpmaskiner: 1 x Volvo D70CHR med Stamford MC334 72 kVA generator 1 x Cummins 80hkr med 30 kVA generator.
  • Bogpropeller: 25 hkr, elektrisk.
  • Bränsleförbrukning: Ca 80 liter per timme vid 11-12 knops marschfart och generatorn i bruk. Fartyget byggdes med 1500 hkr och loggade då över 20 knops fart.
  • Livflottar: 2 stycken 50 personers.
  • Kommunikationsbåt: Crescent 2000 med 115hk 4takts Suzuki -02, på ramp i aktern med elspel.
  • Passagerarcertifikat: Fartyget har certifikat för 70 passagerare i E-område.
  • Signalbokstäver:SCWP
Charterbåten Anders Bure

© Anders Bure AB SASKIA