Nu till salu!

Ett av Stockholms vackraste fartyg!

Nu har har vi beslutat att sälja Anders Bure, ett fantastiskt fartyg som tjänat oss väl i 20 år.

Fartyget Anders Bure vid Norrmälarstrand, Stockholm. Till salu.

Anders Bure har under nuvarande ägare kört charter från 2005 till 2020 men är nu omregistrerat till fritidsfartyg och ligger vid Norrmälarstrand i Stockholm.

28 meter lång och 6 meter bred, byggd helt i aluminium på Boghammar Marins varv på Lidingö 1968.

Förtöjd vid ö i Mälaren.
Soldäck
Utsikt från soldäck med kommunikationsbåten i aktern.
Anders Bure upptagen på varv 2020 för blästring och ommålning.
Anders Bure totalblästrades och målades med epoxyfärg sommaren 2020.
Maskinrummet.
Sommarkväll vid brygga.

Fakta

  • Byggmaterial: Aluminium.
  • Största längd: 28,00 meter (lpp 25,08 meter)
  • Största bredd: 6,00 meter
  • Djupgående: 1,51 meter
  • Deplacement: 51 ton
  • Tonnage: 111 GT och 36 NTr
  • Maskin: 2 x Volvo TAMD 120 BCC, 2 x 330 hkr.
  • Hjälpmaskiner: 1 x Volvo D70CHR med Stamford MC334 72 kVA generator 1 x Cummins generator 80hkr med 30 kVA.
  • Bogpropeller: 25 hkr, elektrisk.
  • Bränsleförbrukning: Ca 60 liter per timme vid 11-12 knops marschfart och generatorn i bruk.
  • Livflottar: 1 stycken 50 pers.
  • Kommunikationsbåt: Crescent 2000 med 115hk 4takts Suzuki -02, på ramp i aktern med elspel.
  • Signalbokstäver:SCWP
  • Bränsle tank: 10kbm, Svartvatten 4kbm, 2x Färskvatten 4kbm och 5kbm, två kompletterande tankar på ca 2kbm som inte används.
  • Navigation: NECO Autopilot 728, 2VHF, Garmin och Sailor, GPS kompass JLR-10, JRC Dagsljus radar, Raytheon 400 ekolod.
  • Solcellsanläggning: 2x250W samt regulator
  • Batterisystem: Mastervolt batteriladdare/inverter MassCombi 24/2500-60, Underhållsbatterier 12x1000Ah
  • Varvstagning: Fartyget är blästrat samt ommålat med epoxy färg 2020
  • Kommunikationsbåt: Crescent 2000 med 115hk 4takts Suzuki -02, på ramp i aktern med elspel

  • Hytter: 2st, sängplats för 1 pers.
    Gästhytt: 1 st. sängplats för 3 pers
    Masterbedroom: 1 st. sängplats 2 pers.
    Förpik: sängplats 2 pers.
    Nedre salong: soffor och sängplats för 1 pers.
    Övre salong: matbord, soffor, braskamin.
    Pentry: med 230/400V elspis, gashäll för Wok, sidebyside kyl/frys skåp med ismaskin och diskmaskin.
    Främre salong: matbord sittplats för 4 pers.
  • Toaletter: 3 st. varav ett med dusch, badkar och tvättmaskin.
  • Styrhytt: Soffa,sittplats 5 pers. Styrbänk.
  • Centraldammsugare
  • Frysboxar: 2 utomhus på däck, varav en är ombyggd till ölkyl.
  • Uppvärmning: Vattenburet, golvvärme + radiatorer, villapanna med elpatron.
  • Soldäck: Soffor och matbord med sittplatser för 10 pers.
Övre salongen.
Övre salongen.
Köket i övre salongen.
Övre salongen med kök i öppen planlösning.
Köket vy föröver.
Främre salong med sittplats för 4-5 personer.
Hall, lejdare upp till styrhytt.
Toalett på övre däck med blyinfattat fönster.
Nedre salongen.
Soffan i nedre salongen.
Extra sovplats i nedre salongen på Anders Bure.
Nedre salongen med soffa som kan bli en extra bädd.
Hytt 1 med enkelsäng.
Hytt 2 med enkelsäng.
Gästhytt med plats för 3 personer.
Badrum med bubbelbad och dusch på undre däck.
Nedre däcks badrum med bubbelbadkar, tvättmaskin och dusch.
Redarhytten med egen toalett.
Toaletten i redarhytten.
Styrplatsen på övre däck.
Styrhytten med soffa på övre däck.

Intresserad?

Skicka oss ett mejl om du har frågor om Anders Bure.


info@andersbure.se

Historien om Anders Bure

Fartyget är byggd 1968 vid Andersson & Gustavsson (Boghammars varv), Lidingö, Sverige. Då döptes hon till Rali av en svensk beställare.

Han hade planerat att ha båten som lustjakt i Medelhavet.

Beställaren kunde dock inte fullfölja köpet så båten blev liggande vid varvet tills 1970 då hon såldes till Sjöfartsverket som döper om fartyget till Anders Bure efter Sveriges förste kartograf.


Sjöfartsverket förlänger henne med 3 meter och hon får en ny styrhytt, nya huvudmaskiner av fabrikat Scania. Man minskar samtidigt från sex till tre huvudmaskiner. Därefter användes Anders Bure som moderfartyg vid sjömätning runt om i Sverige. Hon är i Sjöfartsverkets tjänst till 1987.


1987 säljs Anders Bure och görs om till charterfartyg.

Nuvarande ägare köper fartyget 2005.

Anders Bure, före adlandet till Andreas Bureus,1571-1646. Svensk matematiker, krigsråd och kartograf. Även kallad – den svenska kartografins fader.

Anders Bure i Sjöfartsverkets tjänst.